اتاق بازرگانی ایران و سوئد

سمینار آموزشی بازاریابی و فروش در سازمان‌های غیرانتفاعی و غیردولتی


سمینار آموزشی بازاریابی و فروش در سازمان‌های غیرانتفاعی و غیردولتی

 

 

 

 

 

 

جلسه رأس ساعت 09:30 روز دوشنبه مورخ 25/02/96 در سالن طبقه 8 اتاق بازرگانی ایران برگزار گردید.

جناب آقای دکتر کرباسی معاون محترم امور بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران جلسه را با خوش‌آمدگویی به حاضران آغاز نمودند و ضمن تقدیر و تشکر از گروه آموزشی اتاق بازرگانی ایران برای همکاری با امور بین‌الملل نوید 4 دوره آموزشی دیگر در سال 96 با هدف پیشرفت و دانش‌افزایی در اتاق‌های مشترک را دادند. ایشان همچنین بر ضرورت آشنایی کارکنان اتاق‌های بازرگانی با اصول بازاریابی و جذب اعضا، تأکید نمودند.

در ادامه دکتر کیا در مورد اولین گام  NGOصحبت کردند. ایشان لابی‌گری و رایزنی را مهم‌ترین قدم معرفی نمودند.

تعاریف:

  1. رایزنی: سلسله اقداماتی که فرد انجام می‌دهد تا نظرات خود را انتقال دهد یا اعلام نماید و یا تحمیل کند البته به صورتیکه مؤثر واقع شود.
  2. لابی: با هر فردی که صحبت می‌کنید بتوانید نظر موافق او را برای خودت و یا سازمانت بگیری.

گام‌های ارتباط مؤثر:

  1. برای ارتباط  Opening یا آغاز ارتباط است که باید اثربخش باشد. در این قسمت مهم‌ترین عامل نوع پوشش و ظاهر است.
  2. دانستن اصول شخصیت‌شناسی
  3. مبادله اطلاعات: زمانی فردی نظر شما را قبول می‌کند که تحت تأثیر دانش شما قرار بگیرد.
  4. شفافیت در تعاملات: باید بتوانید از عملکرد خود گزارش دهید.
  5. توجیح و همسو کردن: زمانی توجیح اتفاق می‌افتد که شما علقه‌ها و نقاط حساس فرد مقابل را بدانید.
  6. داشتن   Ending موفق

ابعاد لابی‌گری:

  1. در حوزه ارتباطات دولتی به شدت کارساز است.
  2. تغییر رویکرد
  3. هدایت تصمیمات
  4. جلوگیری از تصمیمات و عملیات اجرایی
  5. جهت‌دهی به نگرش سازمان‌ها و نهادهاو ارگان‌های دولتی
  6. گرفتن ارتقاء
  7. حفظ یا افزایش منافع مالی افراد

دلایل لابی:

  1. منافع شخصی (مبهم ترین و خطرناکترین لابی است چون دلایل آن‌را فقط فرد لابی‌گر می‌داند)
  2. منافع تبعی
  3. منافع سازمانی (شفاف‌ترین نوع لابی است)
  4. منافع عمومی (اخلاقی‌ترین نوع لابی)
  5. توصیه و درخواست دیگران
  6. منافع ملی (مقدمترین نوع لابی)

انگیزه‌های لابی:

  1. منافع مالی: افراد در 3 صورت با شما مذاکره می‌کنند. افزایش منافع، حفظ منافع، ترس از ضرر
  2. موقعیت و جایگاه که یا جایگاه اجتماعی است، یا جایگاه سازمانی و یا موقعیت تجاری
  3. منافع روانی: همان حمایت‌گری و حمایت‌گیری (شبکه سازی، ائتلاف، رسانه‌ها، کمپین، میانجی‌گری) است.

استراتژی‌های لابی گری:

  1. تقابلی یا منفی: اگر فردی بدون دلیل با شما مخالفت کرد از او بخواهید راه‌کار ارائه دهد. (15%)
  2. تدافعی: چه منفی و چه مثبت شما باید دفاع کنید بخاطر منافع خودتان (20%)
  3. واکنشی (انفعالی): معمولا تشکل‌ها به این صورت هستند صبر می‌کنند تا اتفاقی رخ دهد و بعد اعتراض می‌کنند. (45%)
  4. کنش‌گرایانه (فعالانه): این افراد متخصص و حرفه‌ای هستند و معتقدند که باید جریان‌ساز باشیم نه دنباله‌رو (20%)

در مورد لابی موقعیت نقش مهمی دارد زیرا شما ابتدا باید موقعیت را ایجاد نمایید سپس آنرا حفظ و از آن دفاع نمایید و ارتقا بخشید و از خروج جلوگیری کنید.

زمانیکه با فردی ارتباط برقرا می‌کنید باید بتوانید در جلسه اول آن فرد را تحت تأثیر خود قرار دهید در واقع قانون پارتو یا 80-20 از اینجا نشأت می‌گیرد یعنی 80 درصد از ذهنیت طرف مقابل با 20 درصد برخورد اولیه شما شکل می‌گیرد.

دوره آموزشی رأس ساعت 13:00 خاتمه یافت. 

مورخ 13 خردادماه 1396


13 خرداد 1396